De IJslandse celliste, zangeres en componiste Gyda Valtysdottir, oprichtster van de band múm en 2019 winnaar van de prestigieuze Nordic Council Music Prize, brengt Epicycle II uit op haar label DiaMond in samenwerking met Sono Luminus op 28 augustus 2020. Epicycle II, dat is geproduceerd door Gyda en gemixt met Jónsi, bevat muziek die voor haar, en/of in samenwerking met haar, is geschreven door acht van IJslands meest meeslepende componisten - Ólöf Arnalds, Daníel Bjarnason, Úlfur Hansson, Jónsi, María Huld Markan Sigfúsdóttir, Kjartan Sveinsson, Skúli Sverrisson, en Anna Thorvaldsdóttir. Het album is een vervolg op haar veelgeprezen eerste soloalbum uit 2017, Epicycle, waarop Gyda persoonlijke vertolkingen creëerde van geschreven muziek die meer dan 2000 jaar omspant. Een epicycle verwijst naar het geometrische model van het zonnestelsel van de Oud-Griekse wiskundige en astronoom Ptolemaeus, waarin het middelpunt van een kleinere cirkel zich rond de omtrek van een grotere cirkel beweegt. Op Epicycle II rekt Gyda de grenzen van het genre nog verder op, door componisten te selecteren die allemaal hun eigen unieke sonische omgeving hebben gecreëerd. Het resultaat is een uitgestrekt en kleurrijk landschap, gevarieerd maar verbonden in diepe eenheid door Gyda's zeer persoonlijke touch. Gyda was een van de oprichters van de experimentele en baanbrekende band múm als tiener in de late jaren 1990. Later studeerde ze klassieke cello en improvisatie in Reykjavik, St. Petersburg, en Basel. Petersburg en Basel. Ze staat bekend om haar zeer persoonlijke en organische performances, heeft samengewerkt met een gevarieerde groep artiesten uit verschillende genres, concerten over de hele wereld gegeven en muziek voor films gecomponeerd. Ze behaalde een dubbele master aan de Hochschule für Musik in Basel waar haar belangrijkste leraren cellist en componist Thomas Demenga en violist, componist en improvisator Walter Fähndrich waren.Over het nieuwe album zegt Gyda: "Toen het idee van Epicycle II bij me opkwam, voelde het alsof het al bestond. Op de eerste Epicycle interpreteerde ik muziek van componisten uit het verleden. Deze keer wilde ik samenwerken met hedendaagse componisten en muzikanten die elk hun eigen, unieke muzikale taal hebben gecreëerd die niet gemakkelijk in een bestaande categorie valt. Het werd me duidelijk dat ik niet ver hoefde te zoeken om overal om me heen voortreffelijke musici te vinden en al snel had ik een lijst van mensen die ik zeer bewonder - mensen die mij allemaal op de een of andere manier als musicus hebben gevormd. Toevallig kende ik ze ook allemaal sinds ik in mijn tienerjaren muziek begon te maken. Onze wereld is onderling verbonden en ik zou niet zijn wie ik ben zonder mijn relatie met anderen, inclusief de mensen die aan deze plaat hebben bijgedragen. Deze groep mensen is echt een muzikaal melkwegstelsel, waar de connecties eindeloos zijn: Van Kjartan die Ólöfs eerste plaat produceerde, waar Daníel wat strijkarrangementen voor maakte, tot Úlfur die als bassist toert voor Jónsi's solotournee en María's lange samenwerking met Jónsi en Kjartan ... of van Daníel die Anna's composities dirigeert, maar ook bij Sigur Rós aanschuift voor hun orkestconcerten, tot Kjartan en Skúli die binnenkort een duo-album uitbrengen, en nog veel meer."